Griffel &Blog |
Contentmarkteting is de hype al lang voorbij; het is zowaar een vak geworden."Met contentmarketing maak je relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Je zet het in voor branding en om meer klanten aan te trekken en te behouden." Zo begint de collectie Contentmarketing op de excellente vakwebsite Frankwatching. "Contentmarketing gaat over het delen van waardevolle content om een specifieke groep mensen aan je te binden", schrijft Tim Daalderop in een van de artikelen op die pagina. Dat vind ik een stuk beter geformuleerd. Tegen het idee dat je relevante content kunt 'maken', heb ik namelijk enkele bezwaren.
Als contentmarketing vooral betekent dat je klanten aan je bindt door waardevolle informatie te delen, wil ik wel in mee in het nut ervan. Iets bieden waar een ander iets aan heeft, leidt er toe dat die ander jou waardeert. Dat is gezond communicatief verstand. Maar als je contentmarketing opvat als het creëren van 'content', gaat het bij mij jeuken. Lieve vakgenoten, inhoud is geen losstaand ding, het is de kern van wat je doet. Als je niks te vertellen hebt, ben je niet aan het communiceren of marketen. Dan ben je lucht aan het verplaatsen of inkt op aan het maken. Content kan zo bezien dus ook niet iets zijn dat je maakt. Het verhaal is er al, het is aan jou om het goed te vertellen. Heb je niks waardevols te delen, deel dan ook niks. Vertel geen story, als je dat verhaal er schreeuwend bij de haren bij moet slepen. Wat dan wel? Deel ten eerste waardevolle info die jij hebt, vanwege je kennis, ervaring en vakmanschap. Ga niet iets verzinnen omdat je vindt dat je mee moet doen. En ten tweede: deel je informatie met mensen die daar naar verwachting belang bij hebben. Als consument schiet ik er niet zo heel veel mee op als mijn cv-monteur mij hele series blogs stuurt over expansievaten en koppelstukken. Trucjes voor besparing, maar ook amusante info zouden voor mij misschien meer waarde hebben. Heb je nu nog niet zo veel te delen? Dan moet je je mijns inziens je eigen kennisniveau opschroeven voordat je tegen de wereld gaat praten. Werk dus aan je organisatie, je kennis en je verhaal tot je echt iets zinvols hebt te zeggen. En kom dan weer terug met toffe 'content' waar mensen iets mee kunnen. Dat levert je een waardevolle relatie op met je doelgroep. Hoop ik. ;-) Ilse
1 Comment
|