Griffel &Blog |
Onlangs heb ik een diploma gehaald. Ik ben nu Senior Communicatieadviseur op C-niveau en heel trots. Dat papiertje heb ik gehaald bij SRM. Ik kan iedere communicatieadviseur aanraden deze opleiding te doen. SRM is een geweldig opleidingsinstituut en deze opleiding heeft een hoop gedaan voor mijn zelfvertrouwen en professionaliteit. Op één punt ben ik het alleen niet met SRM eens. En op dat punt ben ik dan ook bijna gezakt.De examinatoren vonden dat ik me als communicatieadviseur te veel bemoei met organisatievragen. Ik moest het vooral hebben over communicatievragen en concrete communicatieoplossingen. Ik snap wat ze bedoelen, maar voor mij is dat te beperkend. In mijn ogen is een organisatie niets meer of minder dan een groep mensen die samen iets willen van een andere groep mensen. En daarom zijn organisatie-issues bijna altijd communicatietissues en andersom. Een voorbeeld van een communicatievraag: “Hoe creëren we een Wij-gevoel in de organisatie?” Om die te beantwoorden kom je met een leuke interne campagne, wat SMART doelstellingen en teambuilding een heel eind. Maar aan iedere manager of beleidsmaker die bij me komt met deze wens, vraag ik: waarom wil je een Wij-gevoel? Wat levert dat gevoel de organisatie op? Misschien werkt jou organisatie wel beter als de gezonde competitie verhoogd wordt. Maar daarmee begeef ik me volgens SRM op glad ijs, omdat het organisatievraagstuk niet onder de verantwoordelijkheid van communicatie valt. Ik ben het niet eens met dit denken in kolommen. Als communicatieprofessional ben je onderdeel van de organisatie en moet je al je kennis en vaardigheden inzetten in het belang van die organisatie. Organisatieveranderingen of beleidsplannen slagen alleen als er eerst over de impact op de mensen is nagedacht. Een nieuwe afdeling instellen, de focus verleggen naar een ander product, of reorganiseren zijn ook mensen-ingrepen. Ingrepen die je alleen door interactie tussen die mensen voor elkaar krijgt. Beleid lukt dus alleen via communicatie. Maar de omgekeerde gedachte is nog veel spannender: uit communicatiestrategieën en -onderzoeken, kun je succesvolle beleidsdoelen destilleren. Communicatie is namelijk wat er gebeurt als een groep mensen (je medewerkers, je partners) probeert iets gedaan te krijgen van een andere groep mensen (klanten, burgers, stakeholders). Het vormt de kern van wat je doet. Waarom doe je bijvoorbeeld niet eens bij dalende resultaten een onderzoek naar je interne communicatie? Of vraag je eens aan je afdeling communicatie wat er volgens hen moet gebeuren om je organisatie weer op koers te krijgen? Begin daar eens. Het resultaat zal je verrassen.
0 Comments
|