Griffel &Blog |
Je moet zorgen dat de mensen zich aangesproken voelen, dan komt je boodschap aan. Iedereen die op school of op zijn werk leert communiceren krijgt vroeg of laat dit uitgangspunt te horen. Helaas wordt dat uitgangspunt vaak nogal raar toegepast in teksten. In plaats van gewoon tegen de mensen te praten, benoemen bedrijven wie die mensen zijn en bij welke categorie ze horen. En die categorieën roepen nu veel discussie op. De meest recente, zeer hevige discussie gaat over het besluit van NS om 'dames en heren' te vervangen door 'beste reizigers'. Ik laat het vraagstuk over genderneutraliteit even gaan. Mijn vraag is: dekt 'beste reizigers' dan wel de lading? Voelt iemand die elke dag van Amsterdam Sloterdijk naar Baarn moet zich een reiziger? En als diegene zich geen reiziger voelt, betekent dat dan ook dat de boodschap over de vertraging niet voor hem bestemd is? Welke categorie zou je dan moeten gebruiken, om ook hem aan te spreken? 'Mensen'? 'Klanten'? Mijn stelling is dat je het jezelf en je toehoorders nodeloos ingewikkeld maakt door ze per se als een groep te willen aanspreken. Geachte categorie'Geachte aanwezigen' is een mooi en zeer bevreemdend voorbeeld van een groep aanspreken. Iedereen die je voor je neus hebt is aanwezig en de niet-aanwezigen weten niet dat jij een groep toespreekt waar ze niet bij horen. Wat voegt die categorie dan toe? Ook HTM had last van uit de hand gelopen aanspreekdrang: op de lichtkrant verscheen een mededeling aan 'reizigers in een rolstoel, met een scootmobiel of rollator of met een kinderwagen'. De strekking van de mededeling was dat de liften de komende tijd niet beschikbaar zouden zijn. Voor mensen zónder een ding op wielen was de boodschap blijkbaar niet bedoeld, omdat HTM vindt dat zij er geen last van hebben als de lift het niet doet. Maar wat dan met de stoklopers? Mensen die roltrappen eng vinden? Luie mensen? De variaties zijn eindeloos. Vertel het gewoonWaarom zou je nou toch in je verhaal moeten benoemen tot wat voor groep je publiek volgens jou behoort? Focus je liever op een boodschap die zo helder is dat iedereen voor wie hij bestemd is hem begrijpt. En die vriendelijk genoeg is om niet al te veel irritatie op te wekken. Hoe? Zo:
0 Comments
|