Griffel &Blog |
We hadden een leuke internationale opdracht: Communicatiemiddelen verzorgen voor een congres in de VS in opdracht van een Duitse klant. Vol goede moed trotseerden we elke tijdszone om alles op tijd gedrukt en geleverd te krijgen. Maar na het drukken van de middelen bleek dat wij een fout hadden gemaakt. De fout was zodanig dat er een herdruk nodig was. We voelden ons schuldig, maar waren we ook echt aansprakelijk? De opdrachtgever heeft akkoord gegeven op het ontwerp met de fout. Daarmee kun je de verantwoordelijkheid bij hem neerleggen. Maar we vinden ook dat een klant erop mag rekenen dat wij secuur werken. Hier ging onze dienstbaarheid in gevecht met onze zakelijkheid.
Hoe doen anderen dat dan? De BNO (beroepsorganisatie voor Nederlandse Ontwerpers) heeft over aansprakelijkheid het volgende opgenomen in hun voorwaarden: De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen in het ontwerp of de tekst/gegevens, indien de opdrachtgever, overeenkomstig het bepaalde in art. 2.5* zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle uit te voeren en daar geen gebruik van heeft gemaakt. * 2.5 Alvorens tot productie, verveelvoudiging of openbaarmaking wordt overgegaan dienen partijen elkaar in de gelegenheid te stellen de laatste modellen, prototypes of proeven van het ontwerp te controleren en goed te keuren. Indien de opdrachtnemer, al dan niet in naam van de opdrachtgever, opdrachten of aanwijzingen aan productiebedrijven of andere derden zal geven, dan dient de opdrachtgever op verzoek van de opdrachtnemer zijn hier- boven genoemde goedkeuring schriftelijk te bevestigen.) Volgens bovenstaande voorwaarde schuif je als opdrachtnemer alle verantwoordelijkheid door naar je opdrachtgever. Na een akkoord kan hij in de problemen komen door zijn vertrouwen in jou, de onderaannemer. Fouten die over het hoofd worden gezien zijn dan allemaal voor rekening van de klant. Dit vind ik erg makkelijk en bovendien niet bevorderlijk voor de klantrelatie. Wij hadden de fout gemaakt. Met het aangeleverde tekstbestand was niets aan de hand. Ik vind dat een opdrachtgever er vanuit mag gaan dat zijn content foutloos wordt overgenomen. Je wilt ook niet een heel boek van 100+ pagina’s hoeven controleren omdat de ontwerper misschien heeft lopen klooien. Wat moet je in zo’n geval doen? We hebben besloten onze eigen voorwaarden te schrijven voor de aansprakelijkheid in een project. • Fouten die bij ons ontstaan na akkoord van een klant zijn voor onze rekening. • Fouten die bij ons gemaakt zijn en over het hoofd worden gezien door de klant zien we als een gedeelde fout. Dan zijn we beide voor 50% schuldig. • En fouten die door een klant worden aangeleverd en pas opgemerkt na druk zijn voor hun eigen rekening. En hoe doe jij dat? Voordat we onze voorwaarden gaan vastleggen zijn we benieuwd hoe anderen met de aansprakelijkheid in een project omgaan. Heb jij ervaring met situatie waarin er fouten zijn gemaakt? Hoe hebben jullie de aansprakelijkheid vastgelegd? En praat je daarover met een opdrachtgever/nemer? Of…doe je dat pas als het fout gaat? Eveline
0 Comments
"Het programma duurt van 17:00 tot 20:00. Voor een hapje wordt gezorgd." Het hapje bleek echt een hapje. Dus precies rond etenstijd stond ik op een bakje nootjes en een olijf moe en chagrijnig te worden. Geen idee waar het programma over ging, het boeide me niet meer. Ik ken ook een organisatie met een intercom bij de bel. Het gebouw ligt aan een heel drukke weg. Als je op straat staat, versta je niets van wat er in de intercom gezegd wordt. Ik heb al meerdere malen eindeloos buiten gestaan, omdat ik hallo hallo roepend ook het zoemertje miste dat mij erop moest attenderen dat de deur openging. En dus weer opnieuw moest bellen en toen weer... Affijn. (Er is werkelijk maar een oplossing hiervoor: je gaat gewoon beneden de deur open doen! Het kan me niet schelen hoeveel moeite dat kost.) Ik heb ook wel eens een half uur in mijn goeie goed en met pumps door een grindpad geploeterd omdat een bushalte bij de congreslocatie was opgeheven. Dat moet je gewoon weten als organisatie. En melden. Dan kom ik op 'sensible shoes'.
|