Griffel &Blog |
HTM heeft een campagne. Op posters in de tram staan leden van de Raad van Kinderen. De Raad is een adviesorgaan dat ingezet kan worden bij organisaties om prangende vraagstukken op te lossen. Kinderen zijn de toekomst. Zij moeten ook mee kunnen beslissen, is het idee achter de Raad. Op de HTM-posters roepen de kinderen op tot ‘hallo’ zeggen in het openbaar vervoer. “Maak me blij en zeg eens hallo tegen mij”. Ik zat het me in te denken; ik kom een tram binnen en zeg 'hallo' en dan? Dan zegt misschien iemand ‘hallo' terug. Gesprekje klaar. Hooguit denkt iemand dat ik gek ben. Wat is nou het idee achter de campagne? Onder de foto van de blije jongen en zijn quote staat de tekst: HTM verbindt mensen met mensen. Onze Raad van Kinderen geeft aan wat daar voor nodig is. Verbinden als doel “We willen verbinding.” Deze tekst kom ik vaak tegen in briefings. De gedachte is dat mensen moeten uitwisselen, dat ze ‘met elkaar’ in gesprek gaan en dat daardoor automatisch een situatie verbetert. Dat gaat vooral, zo heb ik gemerkt, over het tegengaan van verhuftering. Verhuftering op alle niveaus. In een wijk, in gesprekken op het internet of in het openbaar vervoer. Vaak wordt verbinden als doel van een project geformuleerd. Maar volgens mij is verbinden slechts een middel in een gedragsveranderingstraject. Ook die zoete kinderen van de Raad van Kinderen kregen verbinden mee als doel in hun briefing. Ze zijn door deze sturende doelstelling in mijn ogen gebruikt als vehikel om de ‘gedraag u’ boodschap van HTM uit te dragen. Wat was er bijvoorbeeld gebeurd als HTM aan de Raad van Kinderen de vraag had gesteld: we zien verhuftering in het OV. Mensen gedragen zich soms slecht. Hoe zouden we dat kunnen oplossen? Ik weet zeker dat ze dan met heel andere ideeën dan ‘hallo’ zeggen waren gekomen. Verbinden als middel Met een beetje verbinden en tegen elkaar praten ga je verhuftering namelijk niet tegen. Verhuftering gaat over slecht gedrag. Het gaat over mensen die lelijk tegen elkaar doen en besluiten elkaar geen ruimte te geven. Vaak komt dat voort uit onbegrip. Je kent elkaars beweegredenen niet. Dan werkt ‘verbinding’ wél om over de eerste hobbel heen te komen. Als je elkaar begrijpt maakt dat de bereidheid tot verandering groter. Maar je moet mensen aanspreken op een belang om ze ook echt bereid te vinden hun gedrag blijvend aan te passen. En helaas, alleen een lieve warme groet of een leuk gesprek zijn geen blijvende gedragsveranderaars.
0 Comments
|